Blogi

16.6.2015 14.39

Some-uskovaiset ja hurmosjohtajat

Heli Koivuniemi, päätoimittaja Evento-lehti

Sosiaalisen median vyöry huuhtoo hyökyaallon voimalla työelämän pinttyneitä tapoja.  Some-uskovaiset julistavat valaistuneina omaa sanomaansa – ja hyvä niin. 
Mitä nykyteknologia on todellisuudessa muuttanut? Mielestäni kaiken ja toisaalta ei juuri mitään. Virttyneet ajattelutavat ja tiedon panttaaminen eivät ole enää vuosikausiin pönkittäneet kenenkään valta-asemaa. Nykypäivän massahurmaajat vetoavat kansaan jakamalla avoimesti omia ja muiden viisauksia. Sama asia digitalistin termein: "sharing is caring".
Yritykset ovat vihdoin oivaltaneet iänikuisen tuputtamisen sijaan tarinankerronnan voiman. Rohkeimmat ja ennakkoluulottomimmat ulottavat myynnin ja markkinoinnin lonkeronsa jo Instagramiin, Snapchatiin ja WhatsAppiin. Edelläkävijöiden on helppo erottua neitseellisessä maaperässä. Osa ei ole edelleenkään täysin vakuuttunut, onko some aikasyöppö vai menestyksen avain. He pysyttelevät turvallisesti omassa poterossaan sen sijaan, että rynnistäisivät etujoukoissa uusille alueille ja laajentaisivat verkostojaan.


Vaikka julkaisualustat ja -välineet muuttuvat ja keinot niiden mukana, perusasiat säilyvät. Viestin on erotuttava tuhansien kaltaistensa joukosta, ja sen on oltava mieleenpainuva. Mikä viestissä saa vastaanottajan liikkeelle? Mikä muuttuu sen ansiosta, muuttuuko mikään? Oikea ajoitus, jakelukanavan valinta ja viestin muotoilu kuhunkin kanavaan on yhä olennaista. 

Tehokkain viesti huomioi vastaanottajan tarpeet ja antaa vastauksen pinnan alla kyteviin kysymyksiin.
Vaikka julkaiseminen on helppoa, oman egon pönkittämisen sijaan pitäisi muistaa, mitä viestillään tavoittelee. Vastaanottajat reagoivat epäaitoon ja negatiiviseen some-oksennukseen torjuvasti. Sen sijaan he janoavat yhteenkuuluvuuden tunnetta ja positiivisia vertaiskokemuksia, jotka vahvistavat sitoutumista. Suosittelen kokeilemaan somen vaikutusta työssä edes hetken, niin tietää, mistä tässä maailmassa on kyse.

Murros on jo muuttanut ja muuttaa yhä lukutottumuksia. Aiheisiin tartutaan ystävän tai tutun suosituksesta. Yhä useammin lukijan huomiosta kisaavat niin työssään bloggaava asiantuntija kuin paikallis- tai ammattimedia. Tämän lisäksi some-aalto on pyyhkäissyt jo yli valtioiden rajojen ja kielimuurien.  Paikallistasolle suunnattu viesti tavoittaa lukijan ympäri maailman siinä missä maailmanlaajuiseen levitykseen suunnattu sanoma. Käännöskoneiden avulla kuka tahansa voi lukea netissä toisella puolella maailmaa tuotettua tekstiä. 

Median rooli sirpaloituneessa kentässä on kasata yhteen ajatuksia, poimia viestien joukosta olennaisin ja ja aistia orastavia ilmiöitä ja selostaa niiden taustoja. Tarvitaanko työelämässä kohtaamisia, kun työt hoituvat virtuaalisesti tai miksi jooga, mindfulness ja seikkailuradat nousevat tyky-päivien ohjelmanumeroiksi? Mennäänkö tehokkuuden tavoittelussa liian pitkälle tai mikä motivoi työssä? Mitkä teemat puhuttavat tänään ja miksi? Entä huomenna?
Heli Koivuniemi, päätoimittaja, Evento-lehti
HSO vuodelta 1994
heli.koivuniemi(at)eventolehti.fi



Palaa otsikoihin | 0 Kommenttia | Kommentoi

Ei kommentteja


Poutapilvi web design - P4 - julkaisujärjestelmä