Blogi

7.4.2016 13.24

Ketä oikeesti kiinnostaa?

Petri Hiltunen, partner, Management Events Oy

Digiajan myötä tiedon määrä ympärillämme on räjähdysmäisesti kasvanut. Tarkkaa laskelmaa kasvun nopeudesta on mahdotonta tehdä, mutta useiden arvioiden mukaan liki 90 % kaikesta maailman tiedosta on tuotettu muutaman viime vuoden aikana. Kiitos digitalisaation ja sosiaalisen median kanavien - sinun ja minun!

Digiajan syleilyssä olemme löytäneet itsestämme maanisen tarpeen tuottaa mahdollisimman reaaliaikaista "sisältöä" ja mieluiten mahdollisimman moneen "kanavaan". Tiedon jatkuvasta tuottamisesta ja kokemusten jakamisesta on tullut nykyaikana itseisarvo ja elinehto. Vallalla tuntuu olevan illuusio siitä, että meidän olemassa olomme merkitys mitataan pikemminkin päivitysten frekvenssillä niiden painoarvon sijaan!

 Informaation kouriintuntuva lisääntyminen näkyy myös työelämässä.

 Onnistuaksemme omissa työtehtävissämme, meidän tulee pystyä hallitsemaan entistä suurempia tietomääriä. Mutta onneksi vain hallitsemaan - ei sentään omaksumaan kaikkea tarjolla olevaa! Menestyksen yksi keskeisimpiä tekijöitä tulevaisuudessa on se, kuinka pystymme suodattamaan valtavasta meitä ympäröivästä tietomassasta oman työmme ja päätöksentekomme kannalta olennaisen informaation.

Tieto siis ohjaa päätöksentekoamme. Mutta mitä tieto oikeastaan on?

Antiikin filosofi Platon antaa perinteisessä määritelmässään tiedosta hyvän kuvan - se on hyvin perusteltu, tosi käsitys. Tällä hyvin perustellulla ja todeksi osoitetulla käsityksellä on iso merkitys - tieto kun ohjaa suurinta osaa päätöksentekoamme ja näin ollen saa aikaan toimintaa. 

Kun siis haluamme vakuuttaa ja vaikuttaa, meidän pitää pystyä kertomaan asiamme perustellusti ja uskottavasti. Näin tehden puhuttelemme myös tunteita ja luomme luottamusta.

 Kun siis seuraavan kerran jaat "tietoa", tee se taiten. Kertomisen sijaan kuvaile ja kohtaamisen sijaan kosketa! Älä tyydy toteamaan mitä ja missä, vaan anna perustelut miksi!  Ja kaikessa tässä, luota mieluummin laatuun kuin määrään.

 Petri Hiltunen

Kirjoittaja toimii partnerina Management Events Oy:ssä ja hänellä on parinkymmenen vuoden kokemus tapahtumien toteuttamisesta. Kirjoittaja toivottaa kaikki AitoHSO:n jäsenet lämpimästi tervetulleeksi hakemaan arvokasta kokous- ja tapahtuma-alan tietoa Kongressimessuilta (13.-14.4. Finlandia-talo) - ennakko rekisteröidy kutsuvieraaksi: https://mes.eventos.fi/event/kongressimessut


Palaa otsikoihin | 0 Kommenttia | Kommentoi


Nimimerkki
Otsikko
Kommentti *
Älä täytä
Tähdellä (*) merkityt kentät ovat pakollisia
Ei kommentteja


Poutapilvi web design - P4 - julkaisujärjestelmä